Дидактички материјал је израђен на основу искуства из вишегодишњег рада, и сагледавања потреба ученика са сметњама у развоју. Дидактички материјал помаже ученицима, стимулише развој фине моторике – која је веома важна за писање, развија опажање, концентрацију, стрпљење, координацију између ока и руке, спретност шаке и подстиче усвајање елементарних знања из математике.
Дидактички материјал је ручно израђен у сарадњи са креативном радионицом, и прилагођен је могућностима и потребама ученика са сметњама у развоју.
Циљ израде и употребе дидактичког материјала је омогућавање ученицима са сметњама у развоју да на лак, интересантан и занимљив начин савладају одређене вештине. Употребом овако осмишљеног материјала стиче се самопоуздање, осећање одговорности и важности у колективу, стварају се навике за самосталан рад . Веома важан циљ је да се радост учења кроз игру пренесе на радост учења уопште.
Дидактички материјал – скуп практичних и очигледних средстава која помажу усвајање неопходних знања и савладавања сложених животних вештина. Користи се док се дата вештина не савлада.
1. Дидактичка средства за препознавање боје, облика и њихових делова целина:
2. Дидактичка дрвена геометријска тела служе за класификацију по величини, боји, облику, количини:
3. Дидактичке жичана средства користимо за побољшање моторике шаке, флексибилност покрета шаке и руке, за одржавање правца и координацију око – рука, њима се могу подстицати и елементарне мисаоне структуре. Примењују се индивидуално и у пару.
Задаци се могу дати у разним варијантама.
4. Математичко дидактичка средства намењена увежбавању бројања у низу од 1-9, разумевању везе између количине и симбола броја, упоређивању броја и симбола, спајању имена и симбола броја, припреми за писање бројева.
5. Плоча за моторику – идеална за вежбање фине моторике. Померањем кликера, ученици праве прецизне покрете руком уз задржавање добре координације између прстију и ока.
6. Дидактичка бројчана слагалица се састоји од разнобојних плочица различитог облика и дрвеног постоља на кругу са једном рупом, правоугаонику две… Намењена за уочавање боје, количине, облика, поспешује стрпљење, упорност.
7. Цртање помоћу шаблона
Ученицима дајемо шаблоне са задатком да у отворима шаблона повлаче линије оловком, а затим да нам саопште шта су нацртали. Вежбе у перципирању облика, величина…
8. Дидактичка средстава за вежбање концентрације и стрпљења
На дрвеном постољу су вијци и навртке различитих величина. Поступак вежбања је такав да се полази од најједноставнијих задатака ка сложенијим. Ове вежбе користимо за развој фине моторике, за вежбање концентрације, прецизности, брзине и стрпљења.
9. Разбој за ткање – вежбе на разбоју као и вежбе на претходно приказаним дидактичким средствима позитивно утичу на развој фине моторике у којима деца уживају. Развој фине моторике према истраживању траје до касног пубертета.
Најважнија активност сваког детета је игра. Да се код детета не би створио оптор према учењу препоручљиво је направити корак између игре и учења. Уз помоћ овог дидактичког материјала то смо и постигли.
10. Дрвена кутија са поклопцима у боји
НАМЕНА: Развија визуелно разликовање боје и редова, моторичке способности обе руке, поспешује стрпљење и концентрацију, координацију око – рука
11. Боцкалице – дидактичко средство, састоји се од дрвене кутије и мање дрвене табле са истим бројем рупица и пластичним боцкалицама.
Задатак ученика је распоред и боцкалице на већој кутији као на мањо јтабли.
НАМЕНА: погодна за стимулацију ситне моторике, кординације око – рука, спретности, развија опажање.
12. Лавиринт
Кроз игру лавиринт ученик јача концентрацију, мишљење, пажњу , прецизност, стрпљење координацију ока и руке, користи сопствене вештине и долази до решења, а самим тим и задовољства због сопственог успеха.
13. Сталак са дрвеним колутовима
НАМЕНА за вежбање запажања и спретности поспешује разликовање боја, бројева.
14. Табла са вијцима и одврткама
Ученик добије задатак да заврће вијке по величини и облику и тада :
- Размишља ( упоређује, процењује и закључује о месту сваког вијка)
- Развија визуелну перцепцију ( на табли се налазе сијалице које својим светлосним ефектом сигнализирају да је вијак добро заврнут)
- Развија концентрацију, пажњу, истрајност, самосталност…
- Уочава и исправља грешку -контрола грешке
- Развија фину моторику
15. Одвежи – завежи
Овај дидактички материјал је осмишљен тако да ученик после показивања:
- Уочи како се ова активност врши
- Вежба са обе руке, самостално или уз помоћ
- Развија координацију око-рука
- Развија концетрацију и самосталност приликом свакодневног обављања дате радње
16. Распоред часова са магнетима
Употреба овог дидактичког материјала мотивише ученике да траже и разврставају пластифициране плочице на којима се са једне стране налазе магнети а са друге називи предмета a потом их прислањају на таблу на којој су исцртане колоне и редови. Кроз ову вежбу се развија визуелна перцепција, концентрација, временска оријентација и прецизност.
17. Мултифункционални дидактички материјал
Ученик препознаје, именује и вежба покрете и радње који се могу применити у свакодневном животу.
Овај дидактички материјал је тако осмишљен да ученик понуђеним активностима уочава и именује потребне радње ( откључати-закључати , одврнути-заврнути, отворити-затворити, откопчати – закопчати, укључити-искључити, упалити-угасити…)
Тим наведеним радњама побољшава се покретљивост прстију, координација покрета, продужава пажња, јача концентрација, вежба се прецизност, појачава знатижеља и развија независност приликом свакодневног обављања наведених активности.
Дипл. дефектолог – олигофренолог
Бранка Гавриловић